Ανοίγει ο δρόμος για το λιμενικό έργο του Απόλλωνα
.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε την αίτηση ακύρωσης των 86
.Επιβλαβής για τον τόπο η καθυστέρηση των έξι χρόνων
.Ποιες χρηματοδοτικές δυνατότητες υπάρχουν για την εκτέλεση του έργου
Το λιμενικό έργο του Απόλλωνα(αλιευτικό καταφύγιο) απελευθερώνεται από τη δικαστική εμπλοκή με πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας(ΣτΕ), η οποία απορρίπτει την αίτηση ακύρωσης, που κατατέθηκε στις 30 Ιουνίου 2006 από 86 πολίτες(αν και απορρίπτεται εξαρχής η αίτηση 24 εξ’ αυτών ως απαράδεκτη) κατά διοικητικών πράξεων των υπουργών ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού, της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου.
Υπενθυμίζουμε ότι η δημιουργία του αλιευτικού καταφυγίου είχε ενταχθεί στις 3 Μαρτίου 2006, με απόφαση του Περιφερειάρχη Χ. Κόκκινου και με τελικό δικαιούχο τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων, στο Μέτρο 6 «Υποδομές και δράσεις για την αλιεία» του Άξονα Προτεραιότητας 5 «Ανάπτυξη της υπαίθρου και ενίσχυση νησιών και περιοχών χαμηλής οικονομικής ανάπτυξης» του Π.Ε.Π. Νοτίου Αιγαίου 2000-2006 και απεντάχθηκε στις 15 Ιουλίου 2008, με απόφαση του ίδιου Περιφερειάρχη, αφού διακόπηκαν οι εργασίες από το 2006, με παρέμβαση του ΣτΕ.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ Β.Ι.Φ.
Η αίτηση ακύρωσης κατατέθηκε στο ΣτΕ στις 30 Ιουνίου 2006 με το εισαγωγικό έγγραφο Ε 4230, στις 5 Ιουλίου προωθήθηκε στο αρμόδιο και περιώνυμο για την περιβαλλοντική νομολογία του Ε΄Τμήμα, προσδιορίστηκε δικάσιμος για τις 21 Νοεμβρίου 2007, εκδικάστηκε τελικώς στις 11 Ιουνίου 2008 και η απόφαση δημοσιεύτηκε στις 28 Σεπτεμβρίου 2011, με αριθμό 2934.
Οι αιτούντες ζήτησαν την ακύρωση των εξής πράξεων:
- της απόφασης 5966/15.11.1999 του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, που προενέκρινε την χωροθέτηση του έργου «Βελτίωση Λιμένα Απόλλωνα νήσου Νάξου». Σχετική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) απεστάλη από την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (έγγραφο Τ.Υ. 2952/11.8.2003). Η τελευταία διαβίβασε (έγγραφο 13854/27.8.2003) την μελέτη αυτή στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Νομού Κυκλάδων, στις Διευθύνσεις Πολεοδομίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων και Λιμένων και Λιμενικών Έργων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, καθώς και στην ΚΑ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων (ΚΑ΄ ΕΠΚΑ) του Υπουργείου Πολιτισμού.
- της απόφασης 4641/5.3.2004 του Γεν. Γραμματέα, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την μεταγενέστερη απόφασή του 15924/16.11.2005, που ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους για το εν λόγω έργο (το οποίο ονόμασε «Αλιευτικό Καταφύγιο Απόλλωνα – βελτίωση Λιμένα Απόλλωνα του Δήμου Δρυμαλίας νήσου Νάξου του Νομού Κυκλάδων») .
- των αποφάσεων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας σε σχέση με το έργο αυτό (έγγραφα ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΕΧ/Α1/Φ21/78820/4015/30.9.2005 και ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΕΧ/Α1/Φ21 /90251/4416/7.11.2005 της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού, 1557/27.9.1999 και Φ4/3/2097/10.9.2005 της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και 6622/10.9.2003 και 8145/14.10.2005 της ΚΑ΄ ΕΠΚΑ, που δεν είχαν όλα εκτελεστό χαρακτήρα).
- της απόφασης έγκρισης της οριστικής μελέτης του έργου από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου (απόφαση 146/3.11.2005 του Διοικητικού του Συμβουλίου).
-της άδειας οικοδομής για το αλιευτικό καταφύγιο (υπ’ αριθ. 4/12.1.2006), που εξέδωσε το Πολεοδομικό Γραφείο του Επαρχείου Νάξου της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων.
Το Επαρχιακό Συμβούλιο Νάξου, με την απόφασή του 34/19.5.2006, ανέθεσε, κατόπιν δημοπρασίας, την κατασκευή του έργου, η οποία ανεστάλη μετά την αίτηση ακύρωσης.
Η ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ
Η απόφαση καταρρίπτει, με ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία, όλα τα επιχειρήματα των αιτούντων. Συγκεκριμένα:
-Κρίνει ότι από τις προσβαλλόμενες πράξεις, η από 15.11.1999 προέγκριση χωροθέτησης του επίδικου έργου έχει απολέσει την εκτελεστότητά της, ενσωματωθείσα στην επακολουθήσασα από 5.3.2004 εγκριτική των περιβαλλοντικών όρων του έργου απόφαση και, ως εκ τούτου, απαραδέκτως προσβάλλεται με την κρινόμενη αίτηση. Ομοίως, απαραδέκτως προσβάλλονται, ως στερούμενα εκτλεστότητας, τα από 12.8.2003 και 27.8.2003 διαβιβαστικά έγγραφα της Ν.Α. Κυκλάδων και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, αντιστοίχως. Τέλος, απαραδέκτως προσβάλλονται, ως στερούμενα εκτελεστότητας, τα από 27.9.1999, 10.9.2003 και 30.9.2005 έγγραφα του ΥΠΠΟ.
- Αποφαίνεται ότι τα έργα που θα γίνουν θα βελτιώσουν την υποδομή και, κατ’ επέκταση, θα αποκαταστήσουν και θα βελτιώσουν την λειτουργικότητα του παλαιού λιμένα και θα αυξήσουν την δυναμικότητά του, ώστε να είναι δυνατός ο ελλιμενισμός καθ’ όλην τη διάρκεια του έτους μικρών και μεγάλων αλιευτικών σκαφών, καθώς και αντιστοίχου μεγέθους εμπορικών σκαφών. Συνεπώς, το επίμαχο έργο αποτελεί, κατ’ ουσίαν, έργο αποκαταστάσεως της λειτουργικότητας του παλαιού προϋπάρχοντος μικρού λιμένα και βελτιώσεως της δυναμικότητας και λειτουργικότητάς του και όχι έργο δημιουργίας νέου λιμένα, δηλαδή λιμένα με ουσιωδώς μεγαλύτερο μέγεθος και χαρακτήρα σε σχέση με τον προϋπάρχοντα.
-Υιοθετεί την άποψη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ότι το έργο δεν πραγματοποιείται εντός ή πλησίον κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου ... δεν υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 3028/02 και, ως εκ τούτου, η Υπηρεσία «δεν έχει αντίρρηση για την έγκριση» της ΜΠΕ «με τον όρο ότι, σε περίπτωση εντοπισμού χερσαίων ή εναλίων αρχαιοτήτων, θα τηρηθούν οι διατάξεις των άρθ. 10 και 37 του ν. 3028/2002», δηλαδή θα διακοπούν οι εργασίες κατασκευής του επίμαχου έργου σε περίπτωση εντοπισμού εναλίων αρχαιοτήτων, ώστε να διενεργηθεί αρχαιολογική έρευνα. Επίσης, όπως αναφέρεται στην απόφαση, στην ΜΠΕ (παράγραφοι 4.2.4 και 7.3.4) γίνεται ρητή αναφορά του παραπάνω αρχαιολογικού χώρου, εκτιμάται, όμως, ότι «δεν θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις, αντίθετα πιθανότατα θα αυξηθεί η τουριστική κίνηση στις περιοχές που παρουσιάζουν αρχαιολογικό ενδιαφέρον».
-Διαπιστώνει ότι οι αιτούντες δεν τεκμηριώνουν τον ισχυρισμό τους περί του κόστους του έργου και επίσης οτι δεν προσδιορίζονται τα σημεία, στα οποία, κατά την άποψή τους, υπάρχουν ουσιώδεις αποκλίσεις μεταξύ της μελέτης, βάσει της οποίας δημοπρατήθηκε το έργο και των προσβαλλόμενων πράξεων.
-Διατείνεται ότι από την σχετική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δεν προκύπτει ότι η κατασκευή και μετέπειτα λειτουργία του έργου θα προκαλέσει κάποιες ουσιώδεις δυσμενείς επιπτώσεις στην χρήση της παρακείμενης παραλίας από λουόμενους και κολυμβητές. Στην προσβαλλόμενη πράξη περιβαλλοντικών όρων-υπογραμμίζει- ιδίως δε στις παραγράφους 4.2, 4.3, 6.3, 6.4, 6.8 και 6.10, περιλαμβάνονται αναλυτικές προβλέψεις για την προστασία της περιοχής του έργου και της παραλίας του όρμου από τα καύσιμα και τα λιπαντικά, που θα χρησιμοποιούν τα ελλιμενιζόμενα σκάφη, ώστε να αποτρέπεται η μόλυνση των υδάτων του όρμου και της χερσαίας ζώνης.
-Νομολογεί ότι ο περιορισμός της θέας, σύμφυτος συχνά με τα λιμενικά έργα, δεν κωλύει, άνευ ετέρου, την κατασκευή τους, αφ΄ ετέρου δε διότι, όπως αναφέρεται στην οικεία ΜΠΕ, «το έργο δεν θα επηρεάσει την αισθητική του τοπίου…». Επίσης, πριν την έκδοση της προσβαλλομένης οικοδομικής άδειας και της πράξης αναθέσεως της κατασκευής του έργου είχε καταρτισθεί και αποσταλεί στο Πολεοδομικό Γραφείο Νάξου, με το υπ’ αριθ. 22/10.1.2006 έγγραφο του Τμήματος Τεχνικών Υπηρεσιών του Επαρχείου Νάξου, κυκλοφοριακή μελέτη.
-Θεωρεί ότι το αλιευτικό καταφύγιο θα μπορεί να λειτουργεί ασφαλώς, παρά την (αναμενομένη σε κάποιο βαθμό) μεταφορά και εναπόθεση στερεών στον πυθμένα του όρμου από τον «Ποταμό», που θα ελέγχεται λόγω της κατασκευής αντιπροσαμμωτικού μώλου και απορρίπτει όσα περί του αντιθέτου προβάλλονται με την αίτηση ακυρώσεως.
-Καταλήγει ότι η πρόβλεψη κατασκευής κτιρίου εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα, για την εξυπηρέτηση των αλιέων, δηλαδή της αλιευτικής κίνησης και εν γένει για την εύρυθμη λειτουργία του λιμένα δεν αντιβαίνει στο νόμο.
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Μετά την απόφαση του ΣτΕ ανοίγει ο δρόμος για την εκτέλεση του έργου. Πρώτη και κύρια πηγή χρηματοδότησης είναι το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης και νήσων Αιγαίου 2007-2013, που αυτήν τη στιγμή έχει ανοιχτή πρόσκληση(κωδικός 19, άξονας 3, θεματική προτεραιότητα 30), που αφορά χερσαίες εγκαταστάσεις λιμένων και λιμένες, στους οποίους υπάγονται και τα αλιευτικά καταφύγια. Συγκεκριμένα, η πρόσκληση για υποβολή προτάσεων αφορά:
• Χερσαίες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση των επιβατών
• Έργα που θα εξασφαλίζουν την πρόσδεση και την ασφάλεια των πλοίων (κρηπιδώματα, προβλήτες, μόλοι κλπ)
• Αλιευτικές εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης αλιευτικών σκαφών και αλιέων
Η πρόσκληση «άνοιξε» στις 16 Φεβρουαρίου 2010 και λήγει στις 16 Δεκεμβρίου 2011, με μεγάλη πιθανότητα να ξεκινήσει και άλλος κύκλος προσκλήσεων μετά την ημερομηνία αυτή. Στους τελικούς δικαιούχους ανήκουν το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, Δήμοι και Κοινότητες Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία και η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ.
Η υποβολή σχετικής πρότασης προϋποθέτει την προετοιμασία του φακέλου και
την επικαιροποίηση των τευχών δημοπράτησης.
Β. Ι. Φ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου