Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2009

ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΟΡΡΕΣ Αρχιτέκτων και συγγραφέας.Η ψυχή της ομάδας που εδώ και δεκαετίες αναστηλώνη την Ακρόπολη.


ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΟΡΡΕΣ

Εχει διαμορφωθεί μια λαϊκή νοοτροπία τουρισμού, που λέει ότι Θα πάμε μισή
μέρα να δούμε τον πολιτισμό και τις αιώνιες αξίες και την άλλη μισή θα πάμε
και θα χαζολογήσουμε, αγοράζοντας διάφορα μικροπράγματα, τα οποία θα πάμε πίσω στην πατρίδα μας ως σουβενίρ- και ούτε καν θα θυμούνται ποια αγόρασαν από πού.
Πριν από από 50 χρόνια στην Αθήνα ήταν η εποχή της πείνας. Σήμερα είναι
η εποχή της πλήξης. Όλοι έχουν αυτοκίνητα και κινητά, αλλά δεν ξεφεύγουν
από το να είναι μέρος μιας τεράστιας μάζας- και αυτό οδηγεί στην πλήξη

Αρχιτέκτων και συγγραφέας.
Η "ψυχή" της ομάδας που εδώ
και δεκαετίες αναστηλώνει την Ακρόπολη.

( Το απόσπασμα από συνέντευξή του
στο περιοδικό Ε της Ελευθεροτυπίας- 21/6/2009




Από τον Μανόλη Κορρέ στον Μπερνάρ Τσουμί

Διά χειρός Τσουμί η χώρα μας μπήκε στον χάρτη των μουσείων του 21ου αιώνα. Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης (σε σχέδια και φωτογραφίες) κάνει αυτές τις μέρες μια πρώτης τάξεως εμφάνιση στο Μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο και μάλιστα σε δύο ανεξάρτητες εκθέσεις.

Θέα της Ακρόπολης από το νέο μουσείο
Οι επισκέπτες του μουσείου θα βλέπουν από αύριο (6 Μαρτίου) στο ισόγειο μια έκθεση για τα «Αναστηλωτικά έργα της Ακρόπολης και το νέο Μουσείο». Ενώ στον πρώτο όροφο (από 11 Μαρτίου), στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης «Τα Μουσεία του 21ου αιώνα» του Art Centre της Βασιλείας, θα βλέπουν ένα έργο του Τσουμί, που δεν είναι άλλο από το νέο Μουσείο της Ακρόπολης.

Η πρώτη έκθεση δείχνει κατ' αρχάς τον 30ετή αγώνα για την αποκατάσταση των μνημείων της Ακρόπολης. Παρουσιάζονται ιστορικές φωτογραφίες από την έναρξη της αναστήλωσης του Παρθενώνα, με τον Μανόλη Κορρέ πάνω στο μνημείο κατά την πρώτη αποξήλωση και μεταφορά της ΒΑ γωνίας του ναού. Στιγμές ακραίας αγωνίας, που αποτυπώνονται στο φακό του Σωκράτη Μαυρομμάτη, αποκλειστικού φωτογράφου των έργων. Ασπρόμαυρες δημιουργίες που τεκμηριώνουν το μέγεθος της προσπάθειας αλλά και των φθορών, ζουμάροντας πάνω στα μάρμαρα, στις ρωγμές που έχουν ανοίξει τα σκουριασμένα σίδερα και στις αλλοιώσεις των φειδιακών αναγλύφων από την όξινη βροχή. Ετσι, αντιλαμβάνεται κανείς γιατί χρειάστηκε να αποσπαστούν από τα κτίρια μετόπες και ζωφόροι, αετώματα και Καρυάτιδες, τα οποία θα εκτεθούν στο ευρύχωρο και υπερσύγχρονο σπίτι τους, το νέο μουσείο.

Η «ξενάγηση» στο μουσείο ξεκινάει από την ανασκαφή, από μια αρχαία γειτονιά με δρόμους, μικρά σπίτια με αυλές, επαύλεις, δεξαμενές και λουτρά που βρέθηκαν στο οικόπεδο Μακρυγιάννη και αναδείχθηκαν κάτω από τα γυάλινα δάπεδα του μουσείου. Από τα 30.000 ευρήματα αυτής της ανασκαφής, οι Βερολινέζοι θα δουν μόνο 4 ιδιαίτερης σημασίας: τις προτομές του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη και δύο αγαλματίδια θεοτήτων της Ανατολής που λατρεύονταν στην Αθήνα, του Δία Ηλιοπολίτη και της Ισιδας Πανθέας.

Παρουσιάζεται και η σχέση του νέου Μουσείου με το βράχο της Ακρόπολης και το αστικό περιβάλλον, δηλαδή στοιχεία που έχουν τύχει κριτικής και σχολίων. Για τις αρχιτεκτονικές και μουσειολογικές αρχές που διέπουν την κατασκευή και διαμόρφωσή του θα μιλήσουν (7 Μαρτίου) ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής και ο ίδιος ο Μπερνάρ Τσουμί. Η έκθεση είναι προϊόν συνεργασίας της Συλλογής Αρχαιοτήτων των Κρατικών Μουσείων του Βερολίνου και του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού. Την οργάνωσαν ο ΟΑΝΜΑ με την Α' ΕΠΚΑ, η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης με την ΥΣΜΑ και χορηγό το Ιδρυμα Ιωάννου Κωστόπουλου.

Και για να μη δημιουργηθεί η εσφαλμένη εντύπωση ότι η ελληνική αρχιτεκτονική απουσιάζει από την έκθεση των «Μουσείων του 21ου αιώνα», περιλαμβάνονται τα σχέδια της ομάδας ANAMORPHOSIS (Νίκος Γεωργιάδηs, Κώστας Κακογιάννης, Παναγιώτα Μαμαλάκη και Βάιος Ζητωνούλης) για ένα άλλο μουσείο που θα δούμε την προσεχή διετία στην Αθήνα, της Ιστορίας του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας, του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 05/03/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: